EHDS Jurist

AVG, Doelbinding, Wetenschap en Corona

Medisch wetenschappers die data bijeen proberen te krijgen voor (onbetwist nuttig) onderzoek, worden nog weleens geconfronteerd met een weigering vanwege “doelbinding.” Zo was er iemand die data had verzameld voor onderzoek naar onverklaarbare oversterfte na Corona. Toen ze vervolgens diezelfde data wilde gebruiken voor onderzoek naar Long-Covid, werd dat niet toegestaan. Doelbinding! Maar klopt dat wel?

Het beginsel van doelbinding is te vinden in de AVG. Daar staat dat (1) persoonsgegevens alleen voor specifieke en rechtmatige doeleinden mogen worden verzameld, en (2) vervolgens niet op een “met die doeleinden onverenigbare wijze” mogen worden gebruikt. Dat tweede is het beginsel van doelbinding en het volgt logischerwijs uit het eerste. Voorschrijven dat je alleen voor specifieke rechtmatige doeleinden iets mag verzamelen heeft geen zin, als je er vervolgens totaal iets anders mee mag gaan doen. Of er sprake is van goede “doeleinden” moet getoetst worden aan het artikel van de AVG waarin de “grondslagen” staan. Daar wordt regelmatig nogal moeilijk over gedaan, terwijl het dus gewoon neerkomt op de vraag: heb je een rechtmatig en goed doel om te doen wat je doet.

In dat wetsartikel over die grondslagen, staat ook uitgelegd wanneer je net iets anders met die gegevens mag gaan doen; als er een verenigbaar doel is. Netflix heeft bijvoorbeeld de NAW-gegevens van klanten primair verzameld om tegen betaling streaming te leveren. Toch mag het bedrijf die gegevens ook gebruiken om op te treden als er misbruik wordt gemaakt van de abonnementen. Dat hangt voldoende samen met elkaar en klanten kunnen ook redelijkerwijs verwachten dat zoiets gebeurt. Dat is dus “verenigbaar” gebruik van persoonsgegevens. Als daar geen sprake van is, als het onvoldoende samenhangt, dan zijn er drie mogelijkheden: een wet schrijft voor dat het toch mag,  je hebt toestemming, of je moet gewoon nieuwe data verzamelen.   

Dat laatste is natuurlijk een probleem voor wetenschappers. Want als data verzameld zijn om zorg te leveren aan iemand met klachten, dan is dat toch echt iets anders dan het gebruik van die data om te onderzoeken of je met behulp van AI eerder kunt achterhalen wat iemand heeft. Nog verder verwijderd wordt het verband, als je data verzameld hebt om cybercriminelen op te sporen, en vervolgens willen criminologen die data bestuderen om te onderzoeken waarom iemand eigenlijk cybercrimineel wordt. Valt zoiets te voorkomen? Dan is echt geen sprake meer van gebruik dat verband houdt met het eerdere doel, en het is ook geen gebruik dat de betrokkenen redelijkerwijs kunnen verwachten. Toestemming vragen aan die cybercriminelen, is een behoorlijk kansloze missie, maar nieuwe data genereren ook. En dus is er een wet nodig, die bepaalt dat zoiets is toegestaan.

Nu is het mooie dat ze dit in de AVG zelf al hebben opgelost. In het artikel over doelbinding staat direct erachter: de verdere verwerking met het oog op archivering in het algemeen belang, wetenschappelijk of historisch onderzoek of statistische doeleinden wordt niet als onverenigbaar met de oorspronkelijke doeleinden beschouwd. In eenvoudiger bewoordingen: bij wetenschap geldt het beginsel van doelbinding gewoon niet.

Dat betekent natuurlijk niet dat álles ineens is toestaan onder het mom van wetenschap, statistiek of archivering. Hoewel er een algemene uitzondering is op het doelbindingsbeginsel ten behoeve van wetenschap, kan een specifiek onderzoek alsnog verboden zijn. Je moet immers ook voldoen aan andere vereisten uit de AVG, zoals dat je voldoende technische en organisatorische maatregelen neemt om de boel te beveiligen; anonimiseren bijvoorbeeld, of pseudonimiseren, of werken in een super-beveiligde verwerkingsomgeving waar je eigenlijk uitsluitend met een koevoet in komt (zoals de criminologen hebben bedacht).

Als de gegevens waar je mee werkt bijzondere persoonsgegevens zijn (wat gezondheidsgegevens dus zijn,) dan moet je bovendien een uitzondering hebben op het verbod die te gebruiken. Dit verbod is eigenlijk gewoon het medisch geheim. Het staat alleen niet in het gezondheidsrecht, maar in de AVG. Het geldt dus niet voor mensen met een bepaald beroep, maar gewoon voor iedereen. Heel handig. Een dergelijke uitzondering op het medisch geheim is: je mag gezondheidsgegevens gebruiken voor medisch wetenschappelijk onderzoek als je om toestemming hebt gevraagd, tenzij dat onredelijk is. Als het gaat om big data onderzoek, dan is dat onredelijk en is toestemming niet vereist.

Dat alles bij elkaar betekent dus: als je big data onderzoek doet naar bijvoorbeeld oversterfte en long-Covid, als de overheid dit financiert omdat het degelijk in elkaar steekt en echt nuttig is, als aan de vereisten is voldaan omdat gewerkt wordt in een zeer goed beveiligde verwerkingsomgeving, dan geldt het beginsel van doelbinding niet. Wat dat betreft heb je dus geen toestemming nodig. Misschien heb je wel nog toestemming nodig om het (universele) medisch geheim te doorbreken, maar dat is een andere kwestie. En daarvoor geldt: die toestemming is niet nodig, als het om zeer veel data gaat. Overigens worden die regels ten aanzien van toestemming anders onder de EHDS. Maar de AVG blijft daarnaast gewoon gelden, en er verandert dus niets aan de regel dat er een algemene uitzondering is op het beginsel van doelbinding ten behoeve van wetenschap.

EHDS privacy juridisch data

Als medisch wetenschapper kun je denken dat je (beroepsmatig) weinig te maken hebt met de rechtsstaat. Niets is minder waar. Begrip van de trias politica is bijvoorbeeld van belang om te weten wanneer je de AP kan negeren. Ook is het wel handig als je begrijpt dat een lobby begint met de vraag of VWS wel de juiste plek is.

EHDS privacy juridisch data

De EHDS creëert nieuwe rollen rond het hergebruik van gezondheidsgegevens. Bekend is de Health Data Acces Body, maar onbekend is de dataverzamelaar. Juist die dataverzamelaar is cruciaal voor het ontsluiten van data op een manier die efficiënter is, beter voor de wetenschap, en die bovenal kan bijdragen aan meer vertrouwen in het systeem. Het lijkt me nuttig als we in Nederland op congressen eens grondig gaan bespreken hoe we door gebruik van de rol van dataverzamelaar, het EHDS-systeem optimaal kunnen inrichten.

EHDS privacy juridisch data

In discussies over het hergebruik van gezondheidsgegevens, wordt vaak gepraat over landsgrenzen. De privacy-aanhangers vinden veelal dat bij hergebruik “onze” data de grens niet over mogen. Wetenschappers stellen dat ze hun werk eigenlijk alleen kunnen doen als data uit verschillende landen kunnen worden gebruikt. Daarom verwelkomen ze de EHDS. Wat beide partijen over het hoofd zien, is dat er allang binnen de EU een vrij verkeer van gezondheidsdata bestaat.